24.12.11

Τι άλλο, άραγε, χάνουμε;



Τι άλλο, άραγε, χάνουμε;

Ένα πολύ ενδιαφέρον πείραμα της εφημερίδας «Ουάσιγκτον Πόστ»


«Τέτοιες μέρες (παραμονές Πρωτοχρονιάς) ήταν, θαρρώ, πριν 4 χρόνια, όταν κάποιο κρύο πρωινό στο σταθμό του μετρό της Ουάσιγκτον ένας φτωχοντυμένος μουσικός έπαιζε όρθιος επί μία ώρα βιολί, προσδοκώντας με αξιοπρέπεια τον οβολό των διερχομένων ανθρώπων σ’ ένα κουτί από κονσέρβα που βρισκόταν μπροστά στα πόδια του.
Κανείς δεν εγνώριζε ότι, μέσα στα πλαίσια ενός κοινωνιολογικού πειράματος που διενεργούσε η «Ουάσιγκντον Πόστ» (η μεγαλύτερη σε κυκλοφορία εφημερίδα της Αμερικής), κάποιες κρυφές κάμερες κατέγραφαν εικόνα και ήχο από το ανωτέρω σκηνικό.
Στα περίπου 60 λεπτά της ώρας, ο άγνωστος μουσικός έπαιξε συνολικά έξι κομμάτια του Μπάχ. Μέσα σ’ αυτό το διάστημα, σχεδόν δύο χιλιάδες άτομα διαφόρων ηλικιών πέρασαν από δίπλα του (όπως κατέγραψαν οι κάμερες), βαίνοντας βιαστικοί προς τις εργασίες τους. Όλοι τους έδειχναν αδιάφοροι προς το γεγονός. Κανένας δεν σταμάτησε, παρά μόνο ελάχιστοι και προς στιγμήν, για ν’ απολαύσει την μουσική.
Στα 4 λεπτά μετά την έναρξη του υπαίθριου «ρεσιτάλ», ο βιολιστής εισέπραξε το πρώτο του δολλάριο, από μια ηλικιωμένη γυναίκα που του έριξε στο κουτί τα χρήματα, χωρίς όμως να σταματήσει για ν’ ακούσει, και συνέχισε βιαστική το δρόμο της.
Στα 6 λεπτά, ένας διερχόμενος νεαρός κοντοστάθηκε για ν’ ακούσει, αλλά μετά από ένα λεπτό κοίταξε το ρολόϊ του και συνέχισε βιαστικά.
Στα 10, λεπτά ένα αγοράκι τριών ετών σταμάτησε με προφανές ενδιαφέρον για ν’ ακούσει, αλλά η μητέρα του το έσυρε βίαια από το χέρι να συνεχίσει να βαδίζει. Την ίδια αντίδραση είχαν και πολλά άλλα παιδάκια, που έδειχνα να έλκονται από τα μουσικά ερεθίσματα, αλλά όλα υφίσταντο την καταπιεστική «έλξη» των γονέων τους, που τα τραβούσαν βίαια να «πάψουν να χαζεύουν».
Στα 45 λεπτά, μόνον 6 άτομα είχαν σταματήσει για λίγο ν’ ακούσουν. Περίπου 20 άτομα άφησαν τον οβολό τους στο κονσερβοκούτι, χωρίς να διακόψουν παρά στιγμιαία τον βιαστικό τους ρυθμό βαδίσματος.
Στην μία ώρα, ο ατημέλητος βιολιστής σταμάτησε να παίζει κι άρχισε να μαζεύει τα «κουρέλια» του για να φύγει. Κανείς δεν το πρόσεξε. Κανείς δεν χειροκρότησε, ούτε έδειξε κάποιο άλλο σημείο αναγνώρισης της επί μία ολόκληρη ώρα μουσικής παράστασης. Το κονσερβοκούτι είχε συγκεντρώσει συνολικά 32 δολλάρια.
Το πείραμα της «Ουάσιγκντον Πόστ» (για την αντίληψη, το γούστο και τις προτεραιότητες των ανθρώπων) είχε μόλις ολοκληρωθεί. Κανείς δεν εγνώριζε ότι: 1) Ο βιολιστής ήταν ο Τζόσουα Μπέλλ, ένας από τους μεγαλύτερους βιρτουόζους του βιολιού όλου του κόσμου. 2) Εξετέλεσε με απαράμιλλη τέχνη και μαστοριά έξι κομμάτια του Μπάχ, από τα δυσκολότερα που έχουν γραφεί ποτέ. 3) Έπαιξε με ένα όργανο αξίας 3,5 εκατομμυρίων δολλαρίων. Δύο μέρες νωρίτερα, η ίδια μουσική ιδιοφυία (Τζόσουα Μπελλ) προσείλκυσε και γέμισε ασφυκτικά το τεράστιο μουσικό μέγαρο της Ουάσιγκτον, σε μία συναυλία που η μέση τιμή εισιτηρίου άγγιζε τα 100 δολλάρια!
Τα συμπεράσματα του ανωτέρω κοινωνιολογικού πειράματος είναι αυτονοήτως εκπληκτικά, αν και τα εκφέρω εδώ διερωτηματικά: Σε ένα «ουδέτερο» περιβάλλον και σε «ακατάλληλη» ώρα, μπορούμε να αντιληφθούμε την -τυχόν- περιρρέουσα ασύμβατη ομορφιά σε οιανδήποτε εκδοχή της;! Κι αν την αντιληφθούμε, φρενάρουμε την βιασύνη με την οποία έχουμε κακομάθει να ζούμε, για να την απολαύσουμε;! Είμαστε σε ψυχο-νοητική νηφαλιότητα τέτοια, ώστε να μπορούμε να αναγνωρίσουμε μία μεγαλειώδη «πρόκληση» του νου, της καρδιάς και των αισθήσεων, όταν αυτή εκδηλώνεται εμπρός μας σε ασυνήθιστα χωρο-χρονικά πλαίσια;! Αν δε διαθέτουμε ένα λεπτό για να σταματήσουμε και ν’ ακούσουμε έναν από τους καλύτερους μουσικούς του κόσμου να παίζει ένα από τα γλυκύτερα κομμάτια που γράφτηκαν ποτέ, με ένα από τα ωραιότερα μουσικά όργανα που έφτιαξε ποτέ ανθρώπου χέρι, πόσα άλλα, μείζονα ίσως και τιμαλφέστερα, χάνουμε άραγε μέσα στον ρου της βιαστικής και αγχωμένης ζωής μας;!

Προσωπικά, ΔΕΝ εκπλήσσομαι πλέον από την ανθρώπινη (πρωτίστως την ιδική μου) τυφλότητα - απροσεξία - επιπολαιότητα, μέσα στην ομίχλη της οποίας χάνουμε κάθε ώρα και στιγμή ανεπίγνωστα (ή εξαργυρώνουμε συνειδητά) «ποσοστά» από την ΟΥΣΙΑ της ζωής μας.
Τριαντατρία ολάκερα χρόνια, το ΠΛΗΡΩΜΑ της Ομορφιάς - το ΠΛΗΡΩΜΑ της Αλήθειας - το ΠΛΗΡΩΜΑ της Αγάπης - το ΠΛΗΡΩΜΑ της Αρμονίας - το ΠΛΗΡΩΜΑ της Ελευθερίας - το ΠΛΗΡΩΜΑ της Ειρήνης - το ΠΛΗΡΩΜΑ της Δικαιοσύνης - το ΠΛΗΡΩΜΑ της Χαράς και Ευτυχίας κυκλοφορούσε ανάμεσά μας, και ΔΕΝ το αντιληφθήκαμε, παρά μόνον όταν Εκείνο(ς) «ήρθη αφ ημών»: «Ην το Φως το αληθινόν, ό φωτίζει πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον. Εν τω κόσμω ην, και ο κόσμος δι’ Αυτού εγένετο, και ο κόσμος Αυτόν ουκ έγνω. Εις τα ίδια ήλθε, και οι ίδιοι Αυτόν ου παρέλαβον. Όσοι δε έλαβον Αυτόν, έδωκεν αυτοίς εξουσίαν τέκνα Θεού γενέσθαι.» (Ιωάν. Α, 9-12)».

π. Εφραίμ Αθωνίτης
Χριστούγεννα 2010

και για την αντιγραφή
Κωνσταντίνος Φ. Σισκάκης


Το ρεσιτάλ στο YouTube
http://www.youtube.com/watch?v=myq8upzJDJc
Επίσης, με τον τίτλο «Τι άλλο χάνουμε - Μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία» (What Else Are We Missing?- a most interesting story) στο YouTube
http://www.youtube.com/watch?v=TwD7xGDg7iQ
Φωτογραφία: (Ιράν) http://saadat.akkasee.com/archive

11.11.11

Κίνητρο για ζωή: η έγνοια για κάτι έξω από σένα



ΥΠΕΡΚΕΙΜΕΝΑ
H ευεργετική επίδραση των γάτων
Κίνητρο για ζωή: η έγνοια για κάτι έξω από σένα

Νίκος Δήμου

Αυτούς τους δύσκολους καιρούς κοιμάμαι δύσκολα, ελάχιστα ή καθόλου. Και το πιο οδυνηρό είναι πάντα η πρωινή έγερση απ’ το κρεβάτι. Η πραγματικότητα που μου αποκαλύπτεται με το ξύπνημα με διαλύει. Νιώθω τόσο τσακισμένος και ταλαιπωρημένος που, αν δεν υπήρχε λόγος, δεν θα σηκωνόμουνα.
Όμως υπάρχει λόγος ή μάλλον λόγοι. Τετράποδοι με όρθιες ουρές, οι γάτοι δεν παίρνουν από δικαιολογίες ή εξηγήσεις. Δεν μπορείς να τους πεις: «Παιδιά, λυπάμαι, είμαι χάλια, δεν μπορώ να σηκωθώ». Τη συμπαράστασή τους θα την εκδηλώσουν αλλιώς, με χάδια και τρυφερότητα (είναι απίθανο το πόσο ξέρουν τη διάθεσή μου: αν θέλω συντροφιά ή προτιμώ μόνος - το σέβονται πάντα). Αλλά με το φαΐ δεν κάνουν παραχωρήσεις.
Και μου θυμίζουν δυο στίχους απ’ το δικό μου Βιβλίο των Γάτων. Το ποίημα «Συνομιλία με τον γάτο Αλέκο» τελειώνει με το δίστιχο:

«Νιάου, είπε ο Αλέκος, που θα πει “πεινάω”.

Όποιος πεινάει, έχει δίκιο, είπα εγώ».

Το επιχείρημα της πείνας είναι απόλυτο – και φυσικά δεν ισχύει μόνο για γάτες. Έτσι, ταΐζω (από απόσταση) πεινασμένους σε άλλες χώρες, ενισχύω προσπάθειες στον τόπο μου – αλλά αυτά γίνονται και με μία πιστωτική κάρτα ή μία δοσοληψία στο Διαδίκτυο. Όμως οι γάτες και οι γάτοι, που έχω υιοθετήσει, θέλουν να σηκωθώ απ’ το κρεβάτι, ν’ ανοίξω κονσέρβες, να τις μοιράσω δίκαια, να τις γαρνίρω μ’ ένα χάδι. (Μερικοί, χωρίς χάδι, δεν τρώνε).
Να, λοιπόν, τι με σηκώνει απ’ το κρεβάτι κάθε πρωί – άσχετα αν έχω κοιμηθεί δύο ώρες με πόνους, ή καθόλου. Το να ζεις μ’ ένα πλάσμα εξαρτημένο από σένα είναι μπελάς, χαρά αλλά και φάρμακο. (Είναι και μέθοδος αγωγής παιδιών: να γίνουν υπεύθυνα).
Μια φίλη έπασχε από βαριά κατάθλιψη. Είχε περιέλθει σε κατατονική κατάσταση, αμίλητη, ακίνητη, απούσα. Οι γιατροί στην Αγγλία της πέταξαν ένα κουτάβι στο δωμάτιο. Στην αρχή ούτε το είδε. Τη δεύτερη μέρα άρχισε να το φροντίζει.
Κίνητρο για ζωή: η έγνοια για κάτι έξω από σένα.

Πηγή: περιοδιικό “Lifo” 8 Νοεμβρίου 2011
http://www.lifo.gr/mag/columns/4368#comments
Εικόνα: Χαρακτική: Jules-François-Félix Husson, “Les Chats, histoires, mœurs, observations, anecdotes”, 1869
http://www.flickr.com/photos/23416307@N04/4037761808/in/photostream/

7.11.11

Φόβος. Φόβος παντού…



Μπαμ ηκούσθη στον αέρα…
Έλενα Ακρίτα


Μπαμ ηκούσθη στον αέρα
Πλην τα βόλια πήγαν πέρα
Και το ζώον το καημένον
Ετινάχθη τρομαγμένον...


Η Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2011 ήταν μια ιστορική ημέρα για την πατρίδα μας. Ηταν η Μεγάλη εκείνη Ημέρα κατά την οποία ο ελληνικός λαός εναγωνίως περίμενε από το twitter της κυρίας Εύας Καϊλή να μάθει αν το βράδυ έχει κυβέρνηση ή αν θα τρέχουμε με τις πιτζάμες στον Κάρολο Παπούλια. Ζήσαμε μεγάλες στιγμές!
Την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2011 μπαμ ηκούσθη στον αέρα. Κι όλοι εμείς που το μέλλον μας κρέμεται από τη μούρλα τού κάθε πολιτικού συμβουλάτορα, κάτσαμε μπροστά σε plasma και pc κυνηγώντας ειδήσεις, ψάχνοντας sites, σίγουροι ότι μέχρι το βράδυ θα είχε παραιτηθεί ο άλλος. Τόσο πολύ σίγουροι που ούτε τουαλέτα δεν πήγαμε, όλη μέρα. Φοβόμασταν ότι θα μας πιάσει η παραίτηση πάνω στο κατούρημα και μετά δεν έχει γούστο στο rewind.
«Μπαμ ηκούσθη στον αέρα, πλην τα βόλια πήγαν πέρα»… Μέχρι το βραδάκι ξαναγυρίσαμε στις κανονικές για την εποχή θερμοκρασίες. Ο Παπανδρέου άλλα να λέει στους υπουργούς, άλλα στους βουλευτές, ο Σαμαράς να μιλάει στο Kοινοβούλιο με το εγκεφαλικό στην κωλότσεπη, οι αόρατοι και σκοτεινοί συμβουλάτορες να τρίβουν τα χέρια τους κι εμείς; Εμείς να συνειδητοποιούμε ακόμα μια φορά ότι είμαστε «το ζώον το καημένον που ετινάχθη τρομαγμένον».
Κι έπειτα μας μίλησαν για άλλη μια φορά για τον Φόβο. Τον Φόβο που κυβερνά λαούς. Τον Φόβο που κρατάει τους πολίτες υπόδουλους. Τον Φόβο που σκύβει τα κεφάλια και καμπουριάζει τα κορμιά… Σωπάστε! Λουφάξτε! Αλλιώς θα μείνουμε χωρίς μία, αλλιώς θα γυρίσουμε στη δραχμή, αλλιώς θα γίνουμε Βουλγαρία, αλλιώς θα γυρίσουμε στη δεκαετία του ‘60. Σωπάστε, λουφάξτε, μούγκα, κιχ. Ο Φόβος! Το όπλο των ισχυρών. Που σαν «μπαμ ηκούσθη στον αέρα».
Είμαι σχεδόν βέβαιη ότι οι πολιτικοί μας άνδρες δεν έχουν διαβάσει ποτέ τον «Ρινόκερω» του Ευγένιου Ιονέσκο. Ενα έξοχα αλληγορικό θεατρικό έργο που εκτυλίσσεται σε μια μικρή επαρχιακή πόλη. Εκεί, σταδιακά, οι κάτοικοι ο ένας μετά τον άλλον από άνθρωποι μεταμορφώνονται σε ρινόκερους. Χάνουν την ανθρωπιά τους, αποκτηνώνονται, γίνονται μέλη και μέρη ενός κομφορμιστικού συστήματος, όλοι δούλοι, όλοι υποτελείς μιας κυρίαρχης τάξης πραγμάτων.
Σ’ αυτήν την κοινωνία μόνο ένας μένει όρθιος και μόνος μέχρι τέλους. Ο βασικός ήρωας του έργου, ο Μπερανζέ. Που όταν ακόμα και η σύντροφός του έχει μετατραπεί σε ρινόκερω, εκείνος επιμένει στην ανθρώπινη υπόστασή του:
«Θα πολεμήσω ενάντια σε όλον τον κόσμο! Η καραμπίνα μου, που είναι η καραμπίνα μου;».
(Γυρίζει προς τον τοίχο, όπου φαίνονται πάντα τα κεφάλια των ρινόκερων και ουρλιάζει με όλη του τη δύναμη):
«Ενάντια σ’ όλον τον κόσμο! Δεν θα κάτσω με σταυρωμένα τα χέρια! Θα πολεμήσω. Είμαι ο τελευταίος άνθρωπος… Και μέχρι νά΄ ρθει το τέλος θα παραμείνω άνθρωπος. Οχι, δεν θα συνθηκολογήσω! Οχι, δεν θα γίνω σαν και σας»!
Αυτό θέλουν για μας οι κυβερνήτες (που βλέπουμε) και οι συμβουλάτορες (που δεν βλέπουμε). Αυτό: τον Φόβο να κυριαρχεί, να αποφασίζει και –σαν άλλη χούντα– να διατάσσει. Γιατί η χειρότερη δικτατορία είναι ο Φόβος. Ο Φόβος που παραλύει τις μάζες… Ο Φόβος που τις κάνει υπάκουες, πειθήνιες, ανεκτικές.
Μπαμ ηκούσθη στον αέρα… Αλλά ο Ρινόκερως ζει! Για πόσο ακόμα; Για πόσο ακόμα, που να πάρει ο διάολος;

Σημείωση: Το κείμενο αυτό γράφεται Παρασκευή μεσημέρι, άρα πριν από την ψήφο εμπιστοσύνης.
TA NEA

Πηγή: www.Palmografos.com, 5 Νοεμβρίου 2011
http://www.palmografos.com/permalink/12192.html
Γκραβούρα: http://www.rverdaguer.com/blog/?attachment_id=2283

4.11.11

Οι χρήσιμοι ηλίθιοι και η προέλαση της ακροδεξιάς



Οι χρήσιμοι ηλίθιοι και η προέλαση της ακροδεξιάς

Την 28η Οκτωβρίου παρήλασαν σε δρόμο της Αθήνας μέλη της Χρυσής Αυγής. Κανείς δεν τους εμπόδισε, τουναντίον τους επευφήμησαν. Στο τέλος, είχαν το θράσος να καταθέσουν και στεφάνι σε μνημείο πεσόντων, παρουσία ιερέων. Οι ναζί, δηλαδή, “τίμησαν” τα θύματά τους. Κανείς δεν τους εμπόδισε.

Μπλογκ «Against antisemitism – Ενάντια στον αντισημιτισμό», 4 Νοεμβρίου 2011
http://enantiastonantisimitismo.wordpress.com/2011/11/04/bistis-xrisimoi-ilithioi/#comment-227

Χρήσιμοι ηλίθιοι



Θέματα
Χρήσιμοι ηλίθιοι
Νίκος Μπίστης


Θα πρέπει να έχετε παρατηρήσει ότι δεν χρησιμοποιώ βαριές εκφράσεις στα άρθρα μου. Σήμερα θα κάνω μια εξαίρεση. Πρώτον, γιατί η φράση «χρήσιμοι ηλίθιοι» έχει ενσωματωθεί στην πολιτική ορολογία από τότε που την χρησιμοποίησε ο Λένιν και δεύτερον γιατί μού είναι δύσκολο να περιγράψω με ελαφρύτερους όρους την συμπεριφορά και την ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ για τα θλιβερά γεγονότα της Θεσσαλονίκης. Το ΚΚΕ κάτι κατάλαβε, και έστω την τελευταία στιγμή, έκανε πέρα με πλάγια βηματάκια. Του ήταν κομμάτι δύσκολο να μείνει μαζί με την πολιτική και θρησκευτική ακροδεξιά και να αποθεώνει τους «φίλους εφέδρων καταδρομέων» που τόσο συγκίνησαν το συγκεντρωμένο πλήθος και τους παρουσιαστές των καναλιών. (Μόνο ο Αντώνης Αλαφογιώργος της ΝΕΤ υπαινίχθηκε αναλύοντας την ανθρωπογεωγραφία των συγκεντρωμένων –ιδεολογική συγγένεια παρελαυνόντων και χειροκροτούντων.)
Κατά τα άλλα, το ΚΚΕ δέσμιο των αντιφάσεών του, διέγνωσε οργή στρεφόμενη αποκλειστικά κατά των κομμάτων της πλουτοκρατίας και αρνήθηκε να καταδικάσει τα έκτροπα της Θεσσαλονίκης, θεωρώντας τα, όπως είπε, «δευτερεύοντα». Πότε θα αναβαθμιστούν σε πρωτεύοντα, όταν καταλάβουν το Κοινοβούλιο; Ο ΣΥΡΙΖΑ όμως πήρε όλη την υπόθεση επάνω του. Μέσα στην καλή χαρά, όπου γάμος, τζέρτζελο και μπάχαλο η Βασίλω πρώτη. Πρώτη; Αμ δε. Το χαρακτηριστικό των «χρήσιμων ηλιθίων» είναι ότι δουλεύουν σκληρά και στο τέλος άλλοι κάνουν την πολιτική είσπραξη. Είναι απαραίτητοι για μια φάση, για αυτό είναι και «χρήσιμοι ηλίθιοι», οι απλώς ηλίθιοι δεν παρουσιάζουν ενδιαφέρον. Και όσο ανυποψίαστοι(;) δουλεύουν το καρκίνωμα της υπονόμευσης των δημοκρατικών θεσμών εξαπλώνεται και κάνει συνεχείς μεταστάσεις. Όποιος μέχρι χτες δεν καταλάβαινε ότι το χάϊδεμα της τυφλής αγανάκτησης οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην ενίσχυση της ακροδεξιάς, ελπίζω επιτέλους να κατάλαβε. Η ακροδεξιά αντίληψη σηκώνει κεφάλι αξιοποιώντας την ανοησία του ΣΥΡΙΖΑ και την ανοχή και αγραμματοσύνη των ΜΜΕ που εξωραΐζουν τον πολιτικό χουλιγκανισμό αναφερόμενοι σε «αγανακτισμένους πολίτες». Η «ευπρεπής» εκδοχή της, ο Καρατζαφέρης πάει στο σπίτι τού Μεταξά και καταγγέλλει την νέα κατοχή. Η άγρια ματαιώνει (μαζί με τους χρήσιμους ηλίθιους) παρελάσεις, αποθεώνει απόστρατους, τον Θεσσαλονίκης Άνθιμο, στρέφεται με μένος κατά κάθε θεσμού και εκπροσώπου της Πολιτείας. Από όλες τις αντιδράσεις (που φρόντιζαν και όταν αποδοκίμαζαν τα γεγονότα να θωπεύουν την «αγανάκτηση») κράτησα αυτήν του Γιάννη Μπουτάρη. Και για αυτά που είπε και –κυρίως– για την γλώσσα του σώματος που απέπνεε περιφρόνηση και αποφασιστικότητα. Δεν άρχισε τα μισόλογα «έχετε και το δίκιο σας … αλλά όχι και έτσι» Είπε ορθά κοφτά ότι αυτές οι πρακτικές δεν πάνε άλλο και πρέπει να αντιμετωπιστούν. «Φτάνει πια» είπε αγριεμένος.
Επαναλαμβάνω, μπας και το ακούσει κάποιος από τους ελάχιστους εναπομείναντες σοβαρούς στον ΣΥΝ: ιστορικά από αυτές τις καταστάσεις ανομίας ουδέποτε μετά το 1917 ευνοήθηκε η Αριστερά. Πάντα στο τέλος έβγαινε ενισχυμένη η ακροδεξιά και η δεξιά. Και δεν είναι ανάγκη να πρόκειται για ανοιχτή εκτροπή –από τέτοια δεν κινδυνεύει η χώρα μας όσο είναι αγκυρωμένη στην ΕΕ– αρκεί η ιδεολογική, πολιτική και εκλογική της ενίσχυση. Η σοβαρή αντιμετώπιση της αδιέξοδης κυβερνητικής πολιτικής δεν θα γίνει μέσα από ανομολόγητα φαιοκόκκινα μέτωπα. Τέλος, όσοι καλή τη πίστει προπαγανδίζουν την κατεδάφιση, διάλυση, ανατίναξη του πολιτικού συστήματος ώστε να έρθει το πολυπόθητο αλλά αόριστο και αόρατο «καινούργιο», ας σκεφτούν προς στιγμήν ότι υπάρχουν και χειρότερα. Και εικόνες από ένα τέτοιο γκρίζο αύριο βλέπουμε κατά δόσεις τους τελευταίους μήνες. Ξέρω ότι δεν είναι δημοφιλείς αυτές οι απόψεις, ότι πολλοί θα διαγνώσουν υπεράσπιση του χτες. Κάνουν λάθος. Παρ’ ότι δεν είμαι από αυτούς που επιπόλαια ισοπέδωσαν και απαξίωσαν όλη την μεταπολιτευτική περίοδο, ξέρω καλά ότι αυτή η περίοδος τέλειωσε, και συντεταγμένα η χώρα πρέπει να γυρίσει σελίδα. Συντεταγμένα, όμως, με ένα συνδυασμό συνέχειας και τομών. Με μεταρρυθμίσεις, όχι με άλματα που μπορεί να οδηγήσουν στο κενό.

Πηγή: Protagon.gr, 29 Οκτωβρίου 2011
http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.8emata&id=9794
Φωτογραφία: Ted Schwartz

3.11.11

Είναι δύσκολες οι ενηλικιώσεις… (β)



Μεταξύ πανηγυρισμών και πένθους
Γκάζι Καπλάνι


Μετά από κάθε απόφαση των εταίρων στην Ε.Ε. για την Ελλάδα αιωρείται στον αέρα ένα λεξιλόγιο που θυμίζει ποδοσφαιρικούς αγώνες στην καλύτερη περίπτωση και πόλεμους στην χειρότερη. «Πανηγυρίζει η κυβέρνηση για τη νέα συμφωνία» διάβασα σε έναν τίτλο εφημερίδας. «Δεν πανηγυρίζει η κυβέρνηση» έγραφε ένας άλλος. «Δεν υπάρχει κανένας λόγος για πανηγυρισμούς» λένε τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Ένα λεξιλόγιο που κινείται μεταξύ πανηγυρισμών και πένθους. Δεν αιωρείται απλά στον αέρα ως λεξιλόγιο αλλά το βλέπεις και ως κατάσταση που διαγράφεται στις πόζες των πολιτικών. Αναρωτιέμαι: η πολιτική και η δημόσια κουλτούρα σε αυτή την χώρα είναι καταδικασμένες να κινούνται διαρκώς μεταξύ πανηγυρισμού και πένθους; Αυτά αποτελούν τα δυο άκρα μιας συγκινησιακής κατάστασης που έχει παραμερίσει την ορθολογική σκέψη. Μεταξύ πανηγυρισμού και πένθους υπάρχουν και άλλες καταστάσεις, ουσιαστικά και ρήματα όπως: «σκέφτομαι», «περισυλλογή», «ορθολογική προσέγγιση», «υπολογισμός», «αντιρρήσεις», «κριτική», «αμφισβήτηση», «αναμονή» κλπ. κλπ. κλπ. Μεταξύ «πανηγυρισμού» και «πένθους» κινούνται διαρκώς μόνο τα κακομαθημένα παιδιά. Ή όσοι δεν κατάφεραν να μεγαλώνουν και να ωριμάζουν ποτέ…

Πηγή: μπλογκ «Υπάρχουμε… Συνυπάρχουμε;», 27 Οκτωβρίου 2011
http://gazikapllani.blogspot.com/2011/10/blog-post_27.html