11.10.12

Μεγάλοι καιροί




Μεγάλοι καιροί
Γιώργος Καστρινάκης
[ΣΧΟΛΙΟ ΣΕ ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ]
Από την ταινία “Η εκδρομή” του Τάκη Κανελλόπουλου



Νάτος ένας καιρός! Ακατόρθωτα χρώματα, εξάυλα σχήματα, ραγδαία σημεία.
Υπεραστικές χωροταξίες. Συνδιαλέξεις με τις μέρες που χάθηκαν. Ομόφωνοι τύποι, σύμμετρα πέλματα, βήματα πάνω στα ίχνη.

– Απόψε αυτοσχεδιάζουμε;
– Απόψε όλα τα καταλαβαίνω.

Πλαίσια που αλλάζουν ηλικίες. Άπλετο εδώ. Το τώρα είναι αλλού. Στάσεις γύρω απ’ το χρόνο.
Οι καρέκλες, αιώνες ακίνητοι, ήξεραν τί περιμένουν; Σταματημένα δειλινά, ανεξερεύνητες λέξεις, ενικές διαστάσεις. Σφυγμός της άμμου. Σφυγμός του νερού. Αίμα του ξύλου.

– Μαζί σου ένα ήσυχο κόκκινο.
– Έχεις ένα νεόνυμφο κλάμα.

Τί γη! Αέρας που αφηγείται. Μουσικές σαν εξαίσιες φωνές. Ονόματα πέρα απ’ τη θάλασσα. Και μια καταχνιά υπάκουη να φυλάει την ώρα.
Δάκτυλα λεπτά στις κλωστές που μάς κρατούν πάνω απ’ την άβυσσο. Αφωνίες φωνηέντων και παύσεις συμφώνων. Συνομιλίες σαν ερωτικές πράξεις; Η ερωτικές πράξεις σαν συνομιλίες;

– Ποιά είμαι;
– Πεθαίνει εκείνος που αντίκρυσε την ομορφιά;



Πηγή: Αντίφωνο, 7 Οκτωβρίου 2012
http://antifono.gr/portal/%CE%A0%CF%81%CE%BF%CF%83%CE%B5%CE%B3%CE%B3%CE%B9%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%82/%CE%A6%CF%89%CF%84%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1/3929-%CE%9C%CE%B5%CE%B3%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%B9%CF%81%CE%BF%CE%AF.html

10.10.12

H μεγάλη αλήθεια της ημέρας



ΜΙΚΡΟΠΡΑΓΜΑΤΑ
H μεγάλη αλήθεια της ημέρας
Άρης Δημοκίδης


Πώς να τα πεις όλα για αυτήν την επίσκεψη, για αυτές τις αντιδράσεις και για αυτήν τη χώρα, μ’ ένα μόνο τουίτ.



«Καίγοντας ναζιστική σημαία –που καλά κάνεις– νομίζεις πικραίνεις τη Μέρκελ; Αυτή, τους Ναζί τους έχει εκτός νόμου, εσύ τους έχεις στη Βουλή!».

Πηγή: Lifo.gr, 9 Οκτωβρίου 2012
http://www.lifo.gr/team/bitsandpieces/32976



7.10.12

Σιωπηρή συνενοχή ή αντίδραση στον φασισμό;



Σιωπηρή συνενοχή ή αντίδραση στον φασισμό;
π. Δημήτρης Θεοφίλου*


«Η τόλμη, η ειλικρίνεια και το νοιάξιμο για τον αδιάκριτα πλησίον,
μας καθιστούν αυθεντικούς ανθρώπους,
φορείς ελπίδας και πολιτισμού για ένα ξάστερο αύριο»


Θα περίμενε κανείς η «καθεύδουσα και αυτοαπασχολούμενη» ελλαδική εκκλησία, να τολμήσει, να ρισκάρει, να διακινδυνεύσει να βρεθεί απέναντι από το σκοτάδι, το νεοφασισμό και το νεοναζισμό που εκκολάπτεται ξανά σαν το αυγό του φιδιού, και μας απειλεί σαν κοινωνία, σαν πολιτισμό, σαν δημοκρατία. Σιωπά όμως ενοχικά, όπως έκανε το 1936-1940 με τη φασιστική-ναζιστική μεταξική δικτατορία, αλλά και πολύ πιο πρόσφατα με την αμερικανοκίνητη δικτατορία 1967-1974 των συνταγματαρχών.
Η ιστορία πώς να ξεπλύνει τόση αδιάντροπη ενοχή και συνεργασία. Ακόμη μέχρι σήμερα βγαίνουν νοσταλγοί «δεσποτάδες» (θα ήταν προσβολή για τον επισκοπικό θεσμό να τους ονοματίσουμε αλλιώτικα) και λιβανίζουν ξεδιάντροπα τους βρικόλακες και εμπόρους εθνικοφροσύνης του λαού και των ιερών και οσίων της ιστορίας μας.
Χείλη λοιπόν ερμητικά κλειστά, βρισκόμενα σε ουδέτερη σιωπή, αλλά ουδέτερη σιωπή δεν υπάρχει, παρά μόνο σιωπηρή συνενοχή. Γόνοι, παιδιά και εγγόνια συνεργατών κατακτητών, δοσίλογων και ταγματασφαλιτών σηκώσανε κεφάλι και έχουν άποψη για τα πάντα χρησιμοποιώντας τη δημοκρατία στης οποίας το σώμα έχουν ασελγήσει επανειλημμένως. Πριν αρκετούς αιώνες κάποιοι πρόγονοί μας θα αναφωνούσαν λίγη «ΑΙΔΩΣ ΑΡΓΕΙΟΙ».
Ντρέπομαι ειλικρινά σαν πολίτης αλλά και σαν κληρικός αυτού του τόπου, να ανέχομαι και να συνεχίζω να καλύπτω με τη σιωπή και ανανδρία μου, όλο αυτό το συμφερτό δήθεν αγανακτισμένων φασιστοειδών που επαγγέλλονται μια νέα ναζιστική κοινωνία με «καθαρούς φυλετικά άρειους με βάση το DNA», έτσι αποφάσισα να σπάσω τη σιωπή μου και σε αυτό προσκαλώ και άλλους.
Αν τα τελευταία εκλογικά αποτελέσματα δεν ήταν τόσο ανατριχιαστικά, ίσως να περιοριζόταν το όλο ζήτημα στο χώρο της ψυχιατρικής, αλλά δυστυχώς η κατάσταση «ξεφεύγει» εχθές χτύπησαν και τραυμάτισαν κάποιους που είχαν διαφορετική άποψη, σήμερα χτύπησαν γυναίκες μέλη του κοινοβουλίου αύριο θα κάνουν πογκρόμ όπου και όποιον στοχοποιήσουν. Είναι μια επικίνδυνη μειοψηφία, θα τους αφήσουμε «αδέσποτους» να μας «υπερασπίζονται» ή να μας «κακοποιούν» ανάλογα με τις αρρωστημένες διαθέσεις τους;
Είμαστε οι πολλοί, ας βάλουμε τα όρια ανοχής και αντοχής, σαν συντεταγμένη κοινωνία, σαν πολιτισμός, σαν θρησκευτικό ή ιδεολογικό «πιστεύω» απέναντι στη βία, στο φασισμό και το σκοτάδι. Λυπάμαι πολύ γιατί τούτες εδώ οι σκέψεις αρθρώνονται από κάποιον χαμηλά στην εκκλησιαστική και κοινωνική ιεραρχία με οικογένεια και βαριές υποχρεώσεις και όχι από εκείνους που θα έπρεπε ως πνευματικοί ταγοί να αφήσουν τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα και τις αξόδευτες «ευσεβείς» προθέσεις και να εκτεθούν, να διακριθούν, να τοποθετηθούν, να τολμήσουν, αφήνοντας πίσω Mercedes, μίτρες, αυτοκρατορικούς μανδύες, πατερίτσες και αυτό-ικανοποιητικά κιτς συλλείτουργα που προκαλούν τόσο με τη χλιδή τους όσο και με τον αρχοντο-χωριατισμό τους, τον αναξιοπαθούντα αδελφό.
Στο πρόσωπο του καθενός χωριστά και όλων μαζί η εκκλησία, θα έπρεπε να αναγνωρίζει το πρόσωπο του Χριστού. Στο βαθμό λοιπόν και στην έλλειψη αναγνωρισιμότητας αυτού του ίδιου του Χριστού αναδεικνύεται περίτρανα το ξαστόχισμα του ουρανού και της Βασιλείας Εκείνου που τα έδωσε όλα δίχως να προσδοκά τίποτε.
Ξέρω πως με τα λόγια τούτα πολλοί ξεβολεύονται και ενοχλούνται, αλλά τι να κάνουμε ο Χριστός και η διδασκαλία του ποτέ δεν υπήρξαν, βολικά εργαλεία, στα χέρια τυράννων, δημοκόπων και άπραγων θεατών της ιστορίας.
Αν η σύγχρονη ελλαδική εκκλησία δεν τολμήσει να αναμετρηθεί με τον κακό εαυτό της και δεν ανταποκριθεί με εμπειρικό και βιωματικό τρόπο (και όχι με αδάπανες φανφάρες από τους άμβωνες) - στις ανάγκες των καιρών και του λαού της, που σίγουρα δεν περιορίζονται μόνο σε προσφορά τροφής αλλά σε δόσιμο νοήματος ζωής, με σταυρικό παράδειγμα που δείχνει και μαρτυρά την επερχόμενη φαεσφόρα ανάσταση - είναι καταδικασμένη τόσο ενδοϊστορικά όσο και μεταφυσικά σε μη αναγνωρισιμότητα, ως φορέα αληθινού νοήματος της όντως ζωής και κιβωτού της σωτηρίας, από τον μοναδικό Κύριο και Δεσπότη της.

* O παπα-Δημήτρης Θεοφίλου είναι εφημέριος στη Φωκίδα. Είναι έγγαμος, πατέρας 3 παιδιών, Πτυχ. Θεολογίας, Πτυχ. Ψυχολογίας, Μaster Θεολογίας, Πτυχ. βυζαντινής μουσικής.

Πηγή: μπλογκ «Η Θεολογία μισοπέλαγα», 12 Ιουνίου 2012
http://e-theologia.blogspot.gr/2012/06/blog-post_12.html

5.10.12

Τα Ελληνόπουλα και οι ναζί...



Τα Ελληνόπουλα και οι ναζί...
Γκάζμνετ Καπλάνι

Δεν ξέρω αλλά, μέρες που ζούμε, θα ονόμαζα αυτή την φωτογραφία «Αντίσταση στον Κτήνο». Έτσι είναι η ζωή, παράξενη. Κάποιοι «ξεκινούν» Αφρικανοί και γίνονται Έλληνες. Κάποιοι άλλοι ξεκινούν Αρβανίτες με φουστανέλα και καταλήγουν ναζί.
(Ευχαριστώ το μπλογκ [http://anekdota.dyndns.org] που μου χρησίμευσε ως πηγή).

Πηγή: μπλογκ «Υπάρχουμε… Συνυπάρχουμε;», 5 Οκτωβρίου 2012
http://gazikapllani.blogspot.gr/2012/10/blog-post_5.html
Φωτογραφία: http://anekdota.dyndns.org/2012/0458.html

Όταν ο κόσμος όλος σκέφτεται μία λέξη: Ντροπή!



Όταν ο κόσμος όλος σκέφτεται μία λέξη: Ντροπή!

Πώς καταφέρνεις να κάνεις έξαλλο έναν ολόκληρο λαό; Μία απλή απάντηση στους καιρούς της κρίσης: Έχεις στη διάθεσή σου στοιχεία που μπορούν να καταφέρουν αποφασιστικό πλήγμα στη φοροδιαφυγή και το κράτος να εξοικονομήσει πόρους και αντ’ αυτού προχωράς σε εισπρακτικά μέτρα προς τους συνήθεις υπόπτους – μισθωτούς, συνταξιούχους, κ.λπ.
Και όταν –από σπόντα(;)– αποκαλύπτεται ότι η περίφημη «Λίστα Λαγκάρντ», αντί να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της μάχης κατά της φοροδιαφυγής, κοσμεί τα ράφια του αρχείου σου ως… “αντικείμενο” και όχι ως ντοκουμέντο, τότε η αντίδραση δύσκολα θα μπορούσε να είναι διαφορετική: Ντροπή (τουλάχιστον…).
Ο θυμόσοφος λαός έχει μία έκφραση βγαλμένη από τον παλιό καλό κινηματογράφο: “Υπάρχει και φιλότιμο”. Αφορά, εν γένει, σε συμπεριφορές – στην περίπτωση μας πολιτικές: Όταν έχεις κάνει ένα μεγάλο λάθος που προκάλεσε την κοινή γνώμη, οφείλεις να αντιδράσεις. Με αξιοπρέπεια.
Η «Λίστα Λαγκάρντ» δόθηκε στην (τότε) ελληνική κυβέρνηση προ διετίας, για να μείνει έκτοτε στα ράφια του τότε υπουργού Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου, και στο προσωπικό αρχείο του Ευ. Βενιζέλου. Πλήρως αναξιοποίητη.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, σε δηλώσεις του την Τετάρτη στο Mega, και αναφερόμενος στην υπόθεση, άφησε τους περισσότερους με ανοιχτό το στόμα.
Με άλλα λόγια, άπαντες κατανόησαν ότι η ελληνική κυβέρνηση, αξιοποιώντας τα στοιχεία της λίστας, θα είχε τη δυνατότητα να καταφέρει ένα σημαντικό πλήγμα στη φοροδιαφυγή: Τη φορά αυτή στην πράξη και επί της ουσίας. Όχι στα λόγια και στις υποσχέσεις. Κι όμως, δεν έγινε τίποτα.
Φανταστείτε μία εικόνα: Ο κ. Βενιζέλος βρίσκεται σε ένα τραπέζι όπου λαμβάνονται αποφάσεις για την επιβολή (νέων) σκληρών μέτρων που πλήττουν ακόμα περισσότερο τη μέση ελληνική οικογένεια. Ας πούμε, την επιβολή του «χαρατσιού» στους λογαριασμούς της ΔΕΗ – μέτρο δικής του εμπνεύσεως και εφαρμογής.
Την ώρα που το αποφάσιζε είχε να καλύψει ένα κενό στις διαπραγματεύσεις με την τρόικα. Δεκτό. Αλλά αυτό το κενό (όλοι πλέον υποθέτουν) θα μπορούσε να είχε καλυφθεί νωρίτερα, με την αξιοποίηση των στοιχείων της «Λίστας Λαγκάρντ».
Ο καιρός πέρασε. Ο κ. Βενιζέλος συμμετείχε σε άπειρες συσκέψεις –είτε ως υπουργός Οικονομικών είτε ως πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ– για την επιβολή νέων σκληρών μέτρων.
Με τη συμμετοχή του, φερ’ ειπείν, αποφασίστηκε η περικοπή των επιδομάτων στους πολύτεκνους, μολονότι ήταν σε γνώση του (και στη διάθεσή του) η λίστα με τους 1.991 μεγαλοκαταθέτες της Ελβετίας… Μίας λίστας που η αξιοποίησή της από χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ισπανία κ.λπ, έφερε αποτελέσματα και λεφτά στο δημόσιο ταμείο.
Μία μόνο μπορεί να είναι η μέση αντίδραση: Ντροπή! Διότι το μέτρο αυτό ενδεχομένως, θα μπορούσε να αποφευχθεί. Δεν θα το μάθουμε ποτέ.
Αντιθέτως με αυτή τη συμπεριφορά (του τύπου, οκ, δεν έγινε και τίποτα σπουδαίο… συνεχίζουμε τη ρητορική) πέφτει λάδι στη φωτιά της κοινωνικής αναταραχής, που –όπως φάνηκε και από τα γεγονότα του υπ. Άμυνας– μαίνεται.
Αντίδραση (ουσιαστική, όχι δηλώσεις που εξοργίζουν περαιτέρω) μηδέν. Ντροπή…

Πηγή: Ειδησεογραφική ιστοσελίδα Nooz.gr, 5 Οκτωβρίου 2012
http://www.nooz.gr/greece/otan-o-kosmos-olos-skeftetai-mia-leksi-ntropi

«Ναζί» και ναζί



ΥΠΕΡΚΕΙΜΕΝΑ
«Ναζί» και ναζί
Ενώ αποκαλούσαμε ναζί τους Γερμανούς – γινόμασταν εμείς…
Νίκος Δήμου


Με το που άρχισε η Κρίση, ξεκίνησε και η αναζήτηση των ξένων «ενόχων». (Πάντα κάποιος άλλος ευθύνεται…) Πρώτος υποψήφιος ήταν το ΔΝΤ – το συνόδευε η φήμη των δεινών που είχε επιφέρει σε άλλες χώρες. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, πολύ ουδέτερος θεσμός, δεν ερέθιζε αρκετά. Όσο για τον τρίτο συνεταίρο, την Ευρωζώνη, αυτή σύντομα εκπροσωπήθηκε από μία χώρα: τη Γερμανία.
Είτε επειδή ήταν ο μεγαλύτερος δανειστής μας –είτε το βεβαρημένο παρελθόν– είτε η «πουριτανική» αυστηρότητα και αδιαλλαξία, από εκεί που οι Γερμανοί μέχρι το 2005 ήταν στις δημοσκοπήσεις ο πιο αγαπημένος μας λαός, έγιναν ο αποδιοπομπαίος τράγος.
Έτσι, λοιπόν, κάθε πρωί ακούγαμε στα ραδιόφωνά μας φωνές για «ναζιστική κατοχή», «Τέταρτο Ράιχ», Ες Ες και Γκαουλάιτερ. Τα ίδια διαβάζαμε και στις εφημερίδες και τις γελοιογραφίες. Είδαμε και τη Μέρκελ με στολή των Ες Ες.
Προσωπικά μελετάω τη Γερμανία από το 1954. Έξι χρόνια σπούδασα εκεί και δεκάδες φορές αργότερα την επισκέφτηκα. Έζησα από κοντά την εποχή της ανάκαμψης και θαύμασα πώς μία γκρεμισμένη και αποδεκατισμένη χώρα ξαναστήθηκε στα πόδια της. Οι Γερμανοί δεν τρώγονται με τίποτα. Πρόσφατα πάλι, αυτήν τη «μονόπλευρη λιτότητα» που εμείς αναθεματίζουμε την επέβαλαν μόνοι τους στον εαυτό τους για να γίνει η χώρα πιο ανταγωνιστική. Για πάνω από δέκα χρόνια καμία αύξηση στις αμοιβές, με απόφαση των συνδικάτων! Φαντάζεστε τη ΓΣΕΕ και την ΑΔΕΔΥ να προλαβαίνουν την Τρόικα και να κάνουν οικειοθελώς τις περικοπές που ζητάει;
Αλλά με αυτό τον τρόπο –χαμηλό κόστος και υψηλή ποιότητα– έχουν ξεπεράσει στις εξαγωγές ακόμα και την Κίνα. Τσιγκούνηδες στις αμοιβές, είναι σπάταλοι στον πολιτισμό. Επιδοτούν περισσότερες ορχήστρες, θέατρα, μουσεία, όπερες, βιβλιοθήκες από όλη την υπόλοιπη Ευρώπη.
Το αίνιγμα, όμως, του πώς μία χώρα με τέτοιο πολιτισμό μεταμορφώθηκε κάποτε από έναν δημαγωγό και ιδιοφυείς προπαγανδιστές σε κράτος-τέρας που αιματοκύλισε την υφήλιο, παραμένει. Οι ιστορικοί ερίζουν. Ευτυχώς, η αντίδραση στο παρελθόν έχει οδηγήσει σήμερα σε ένα θωρακισμένο δημοκρατικό πολίτευμα.
Δεν ξέρω αν και πόσο φταίνε οι Γερμανοί για τη δική μας κρίση. Όμως, το να τους αποκαλούμε ναζί είναι όχι μόνο λάθος αλλά και τραγική ειρωνεία. Γιατί αν σε κάποια χώρα της Ευρώπης ο νεο-ναζισμός καταγράφει σοβαρά εκλογικά ποσοστά και συστηματικές δράσεις, δεν είναι στη Γερμανία. Η ιστορία, μερικές φορές, σαρκάζει. Ενώ αποκαλούσαμε ναζί τους Γερμανούς – γινόμασταν εμείς…

Πηγή: Lifo, τ. 310, 3 Οκτωβρίου 2012
http://www.lifo.gr/mag/columns/5165

2.10.12

Μετά τον Περικλή, ο Οδυσσέας



Μετά τον Περικλή, ο Οδυσσέας
Nίκος Γ. Ξυδάκης


Η κατάδυση στην κρίση είναι σαν ν’ αλλάζεις φιδόδερμα, επώδυνα μα λυτρωτικά στο τέλος — αν αντέξεις θα βγεις άλλος. Σαν να βουλιάζεις στη λάσπη ενός βάλτου, κατά τόπους ευεργετικού και κατά τόπους δηλητηριώδους· άλλοι θα ωφεληθούν κι άλλοι θα πνιγούν με πόνους. Σε κάθε περίπτωση, όσο βρίσκεσαι μες στην αδήριτη τελετουργία, υποφέρεις· κυρίως διότι η κρίση είναι ασυνέχεια, διαταραχή, ρήξη. Είναι αγωνία. Χάνεις το μέλλον απ’ τα μάτια σου, αποκόπτεσαι απ’ το παρελθόν, σπαρταράς μες στο διεσταλμένο παρόν. Αμφιβάλλεις για το ποιος είσαι: αφού σου αφαιρείται η δυνατότητα να ελέγχεις, ιχνογραφικά έστω, ένα στοιχειώδες μέλλον. Η κρίση, καθώς σε ξεριζώνει από τα ειωθότα, καθώς σου αμφισβητεί γνώσεις, συνήθειες και βεβαιότητες, στο τέλος σε αποκολλά από τον εαυτό σου, προκαλεί σχάση στον ίδιο τον πυρήνα του προσώπου· η κρίση βιώνεται εντέλει σαν κρίση ταυτότητας υπαρξιακή.
Μια όψη αυτής της κρίσης, ίσως όχι η πιο βαρύνουσα, αλλά η πιο φανερή στα δημόσια λόγια: η κρίση εθνικής και ταξικής ταυτότητας. Τις βάζω μαζί, γιατί κατά κάποιο τρόπο στα χρόνια της ευμάρειας, οι δύο ταυτότητες θάμπωναν και άλλαζαν ταυτόχρονα. Η απομάκρυνση από την αγροτοποιμενική και εργατική καταγωγή, η άνοδος προς τη μικρομεσαία αστικοποίηση, βιώθηκε ενδόμυχα ως απομάκρυνση από την ανατολική και βαλκάνια σβουνιά· το βρετανικό master’s μονοετούς ή το αμερικανικό κολέγιο ανατολικής ακτής ήταν μυητήριο για το λάμπον αλτάρι της Δύσεως, όπως ακριβώς το ευρωνόμισμα και το ευρωδιαβατήριο. Ολα έχτιζαν τη νέα ταυτότητα, καθαρμένη από σβουνιές καταγωγής και γεωανθρωπολογικά μεταίχμια. Μετά τον Φαλμεράιερ, η νεοελληνική ευδαιμονία ξαπόστελνε και τον Χάντιγκτον αδιάβαστο.
Το ολυμπιακό και ποδοσφαιρικό 2004 ήταν η παροξυσμική μεταμόρφωση της χρυσαλλίδας, και η κορύφωση της ανιστορικής φενάκης. Γιάννα και Ζαγοράκης συνέθεταν αξεδιάλυτα το νέο ρίζωμα, θεμελιωμένο πάνω σε real estate μέθη, διακοποδάνεια, SUV, χρυσά malls, μεταμοντέρνα ιβέντς με ΔΕΚΟ χορηγίες, στρατιές άεργων πολυπτυχιούχων, νεοφιλελέ δοξασίες κρατικοδίαιτων, και άφθονο spleen υποκάτω του λαντόζ.
Κι ύστερα, ήρθε η παρακμή της Δύσεως. Η κρίση, σαν διαρκής καταιγίδα, ξεβάφει το πετσί του χλιδέλληνα, ακυρώνει το σήμα του iPhone, πνίγει τα γκρίκλις. Το σφοδρότερο πλήγμα: οι ξένοι μάς χλευάζουν, μας καταφρονούν, δεν μας αναγνωρίζουν, κανείς δεν θέλει να μοιάσει στον κακομοίρη· άρα: δεν θέλω πια τέτοια πατρίδα της ντροπής, αυτή την άθλια καταγωγή.
Σε ανύποπτο χρόνο, ο Νίκος Κ. μού είχε υποδείξει μια μεγαλοφυή διαπίστωση του Μπάιρον, πώς είδε τους Ελληνες το 1824, δυο-τρεις μήνες πριν πεθάνει στο Μεσολόγγι. Εχει προσφέρει τα χρήματά του, το πνεύμα του, όλο τον εαυτό του. Τον κλέβουν και τον εξαπατούν μπρος στα μάτια του. Αλλά ο μέγας ρομαντικός βλέπει τον κόσμο με ενόραση, βαθιά, ιστορικά. Το χρειαζόμαστε αυτό το βλέμμα σήμερα, για να ξεκολλήσουμε απ’ τη λάσπη της αυτοεκμηδένισης:
«Και τη στιγμή εκείνη κατάλαβα πως ο τόπος αυτός δεν είναι πλέον η αρχαία Ελλάδα. Είναι και υπήρξε επί αιώνες η εμπροσθοφυλακή του Βυζαντίου. Το αληθινό Βυζάντιο δεν είναι πια δοξασμένο, ούτε κραταιό και ούτε καν βυζαντινό, και η σύγχρονη Ελλάδα είναι απλώς μια θλιβερή και άθλια ηχώ ενός νεκρού Βυζαντίου.
» Ετσι είναι; Ή μήπως υπάρχει ακόμη, κρυμμένη, μια Ελλάδα πιο βαθιά, όπως υποστήριζε ο Αλεξ [Μαυροκορδάτος]; Παρ’ όλη την ανία και την απογοήτευσή μου, η θέα της Ελλάδας έχει ακόμη επιρροή πάνω μου — αλλά μια επιρροή πιο σκοτεινή και πιο ύπουλη απ’ ό, τι στο παρελθόν. Τα αρχαία ονόματα, Αγαμέμνων και Αλκιβιάδης, τώρα πια δεν σημαίνουν σχεδόν τίποτα. Στο μυαλό μου αντηχούν τώρα ονόματα όπως Πέτρος, Γιάννης και Αριστόβουλος. Νιώθω να έχω ρουφηχτεί μέσα σε μια Ελλάδα βαθύτερη και άγνωστη, να έχω μεταμορφωθεί σε έναν Ελληνα θλιμμένο και αισθησιακό, με κατιτί βαρβαρικό. Αρχίζει να κυλάει μέσα μου μια φρικαλέα ελληνική διττότητα. Η Ελλάδα του Περικλή είναι νεκρή, αλλά η Ελλάδα του Οδυσσέα είναι ακόμα ζωντανή, με τη μυρωδιά της από αλμυρό ψάρι, ρετσινωμένο κρασί και βαμμένο πετσί. Συλλαμβάνω το χνώτο μιας Ελλάδας ακόμη αρχαιότερης, προαθηναϊκής, στη μυρωδιά του καμένου λαδιού και των φρεσκοσφαγμένων κατσικιών, των πλοίων που μόλις έφτασαν από την Ιθάκη και των ναυτών που στάζουν ιδρώτα καθώς σέρνουν τα πλεούμενά τους στη μακριά κόκκινη παραλία. […]

» Το παρελθόν! Δεν υπάρχει παρελθόν. Τα πάντα συγκλίνουν στο παρόν».



Πηγή: «Η Καθημερινή», 30 Σεπτεμβρίου 2012
http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathpolitics_1_30/09/2012_463748